Reportage: Eλένη Γκρήγκοβιτς
Έρευνα & Επιμέλεια: Α.Λευτεράτος, Μ.Μπατζή


Τα φονταμενταλιστικά στοιχεία της ισλαμικής θρησκείας εκπορευόμενα από τάσεις δεσποτισμού και λατρείας των συντηρητικών θρησκευτικών και δογματικών εθίμων του παρελθόντος, φιλοδοξούν να κυβερνήσουν στα πρότυπα του χαλιφάτου με το θρησκευτικό στοιχείο ως ανώτατο πολιτισμικό, πολιτικό και νομικό διακύβευμα.Η προπαγάνδα ως εργαλείο εξάπλωσης της πολιτισμικής ανωτερότητας της ισλαμικής θρησκείας , έχει επιτύχει τον απώτερό της στόχο που δεν είναι άλλος από τον προσηλυτισμό όχι μόνο ακραίων μουσουλμάνων, αλλά και ευκατάστατων πολιτών των δυτικών κοινωνιών.

Η θρησκεία, γενικά, δεν είναι τόσο κακό πράγμα όσο ακούγεται, μας είπε χαμογελώντας στην συνάντησή μας ο κύριος Μαριόρας, καθηγητής θρησκειολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

«Θρησκειολογικά, το ISIS δεν έχει καμία σχέση με το Ισλάμ. Παίρνουν αποσπασματικά μέρη είτε από το Κοράνι είτε από άλλες θρησκείες που τους εξυπηρετούν και τα εφαρμόζουν στην πράξη. Δε μπορεί όμως, πράγματα που ίσχυαν τον 7ο και 8ο αιώνα να ισχύουν σήμερα. Το ίδιο ισχύει και με τη Παλαία Διαθήκη και τον Ιουδαϊσμό, με τη Καινή Διαθήκη και τον Χριστιανισμό. Δε μπορεί να χρησιμοποιούμε τη θρησκεία à la carte.», τονίζει ο Μαριόρας. ΠράγματιΑν μιλήσει κάποιος με έναν σοβαρό μουσουλμάνο διδάσκαλο ή κάποιο Σούφι ή Θεολόγο Μουσουλμάνο, θα δουν ότι τους καταδικάζουν, υπάρχει μάλιστα μια μεγάλη λίστα από καταδικασμένες αποφάσεις για αυτό το θέμα. Το ISIS, προβάλλει τη θρησκεία και τη χρησιμοποίει για τα δικά της συμφέροντα. Και όταν λέμε συμφέροντα εννοούμε, τα πετρέλαια και την πολιτική επιρροή εξουσίας. Δηλαδή, την αλλαγή των συσχετισμών στις παραδοσιακά κυρίαρχες δυνάμεις.

Καταλήγει λέγοντας πως το ISIS θα διαλυθεί  όταν ολοκληρώσει τον κύκλο δράσης και στόχου για τον οποίο και δημιουργήθηκε. Αν στο μεταξύ, οι δυτικές δυνάμεις αποφασίσουν να το εξολοθρεύσουν, τότε θα γίνει. Ακόμα καλύτερα θα είναι αν οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι απομονώσουν το ISIS.

Tα όσα εξομολογείται ο Μαριόρας, επιβεβαιώνει και ένας νεαρός θεολόγος του Ισλάμ, ο Αχμάντ Ελντίν. Ελληνικής καταγωγής μουσουλμάνος, υπερτονίζει σε κάθε του δημόσια παρέμβαση σε συνεντεύξεις, αλλά και μέσα από την ιστοσελίδα του, πως το ISIS πρεσβεύει ένα «αιρετικό ισλάμ». «Για τους Τζιχαντιστές το χαλιφάτο λειτουργεί ως δόγμα και από εκεί απορρέει όλη η βία», αναφέρει ο Ελντίν συμπληρώνοντας:

Το χαρακτηριστικότερο στοιχείο των τζιχαντιστών είναι πως απαρνώνται κάθε μορφή νόμιμης διακυβέρνησης, κάθε μορφή νόμου. Για αυτούς όλοι όσοι διαφωνούν μαζί τους είναι άπιστη. Τέτοιες πεποιθήσεις συναντάμε στην αίρεση των χαριτζιτών, όπου και ανήκει θρησκευτικά το ISIS.

Εσωτερικές Έριδες

Υπάρχουν έριδες μέσα στους κόλπους της οργάνωσης; Μπορεί το Ισλαμικό Κράτος να αυτοκαταστροφεί;  Είναι ικανές οι εσωτερικές διαμάχες και διαφωνίες να αντικαταστήσουν τον κοινό σκοπό και δράση των μελών του Χαλιφάτου;

Η Mαρία Δεναξά ερωτώμενη για τα παραπάνω απαντά πως αυτά που ξέρουμε τη δεδομένη στιγμή για την κατάσταση που επικρατεί στους κόλπους των τζιχαντιστών αφήνουν το περιθώριο να σκεφτεί κανείς ότι θα μπορούσαν οι εσωτερικές διαμάχες να είναι η «αρχή του τέλους» για την τρομοκρατική οργάνωση. Αυτά που γνωρίζουμε είναι ότι η Ράκα, η πρωτεύουσα του ψευδοκράτους στη Βόρεια Συρία, βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Στις τάξεις των φονταμενταλιστών φέρεται να επικρατεί έντονη νευρικότητα η οποία μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις προσλαμβάνει ακόμη και χαρακτηριστικά παράνοιας. Επισημαίνει πως τα λεφτά τους λέγεται ότι τελειώνουν, καθώς οι πηγές των εσόδων έχουν περιοριστεί σημαντικά. Ακούγεται επίσης ότι η συνοχή τους έχει διαρραγεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να ξεσπούν μεταξύ τους «σφοδρές εσωτερικές αντιμαχίες», ενώ πλέον είναι πολλοί από αυτούς που στελεχώνουν τις οργανώσεις που αναζητούν τρόπο να εγκαταλείψουν στα κρυφά την πόλη για να φύγουν ή να αυτομολήσουν. Μάλιστα, ο  ανταποκριτής της «Welt» μετέδωσε πρόσφατα, επικαλούμενος πληροφορίες εκ των έσω, ότι σήμερα βρίσκονται στη Ράκα περίπου 3.000 με 4.000 τζιχαντιστές οι οποίοι φέρεται να  έχουν χωριστεί σε στρατόπεδα (ξένοι εναντίον ντόπιων) σε σημείο οι συγκρούσεις μεταξύ τους να φτάνουν στο επίπεδο του να σκοτώνει ο ένας τον άλλον.Από τη μία δηλαδή, βρίσκονται οι τζιχαντιστές που έχουν έρθει από το εξωτερικό – οι οποίοι θεωρούνται «προνομιούχοι» καθώς έχουν καλύτερες παροχές (χρήματα, αυτοκίνητα, καταλύματα) – και από την άλλη οι ντόπιοι που διαμαρτύρονται επειδή κάνουν όλες τις «βρομοδουλειές». Και μεταξύ των δύο βρίσκεται μια ηγεσία που πλέον δεν μπορεί να τους ικανοποιήσει όλους καθώς τα χρήματα όπως σας είπα και πριν τελειώνουν και οι απώλειες πολλαπλασιάζονται.