Πριν λίγες εβδομάδες, παρακολούθησα για 1η φορά ένα TEDx, αυτό του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Από όλες τις ενδιαφέρουσες ομιλίες, μια μού κέντρισε λίγο περισσότερο το ενδιαφέρον. Αυτή της Πανωρέας Μπάκα, η οποία δημιούργησε στο Λονδίνο την εταιρεία Maths Dance. Μίλησα μαζί της για τα ωραία του χορού, των μαθηματικών, για το αν αυτή η μέθοδος θα έρθει στην Ελλάδα και για τα μελλοντικά σχέδια της.

Πείτε μας με λίγα λόγια τί είναι η Maths Dance και πώς οδηγηθήκατε στη δημιουργία της.

Maths Dance είναι η διδασκαλία και μάθηση των μαθηματικών μέσα από την κίνηση και τον χορό. Για τον εκπαιδευτικό, είναι ένας τρόπος να  δημιουργεί γέφυρες μεταξύ μαθημάτων που φαινομενικά είναι ξένα και ασύνδετα και να τα συνδιδάσκει καλλιεργώντας ταυτόχρονα και άλλες ποιότητες, όπως για παράδειγμα η ομαδικότητα και ο διάλογος. Για τους μαθητές, είναι ένα μέσο που τους βοηθά να εξερευνήσουν, να κατανοήσουν και να επικοινωνήσουν τα μαθηματικά μέσα από τα κινούμενα σώματά τους.  Στα μαθήματα Maths Dance οι μαθητές βλέπουν τα μαθηματικά σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, από μια διαφορετική οπτική γωνία. Η μαθηματική ποικιλία στην οποία εκτίθενται οι μαθητές, σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας, υποστηρίζει την ανάπτυξη  των δύο πιο σημαντικών νοητικών λειτουργιών στα μαθηματικά: την αφαίρεση και την γενίκευση. Επειδή το μάθημα είναι σωματικό και επικοινωνιακό για τους μαθητές είναι μία διασκέδαση, ένα παιχνίδι και ένας πολύ ευχάριστος τρόπος να μάθουν. Αυτό μακροπρόθεσμα αυξάνει και τις πιθανότητες να βελτιωθεί η επίδοσή τους αλλά και η γενικότερη στάση τους απέναντι στα μαθηματικά.

Η εταιρεία Maths Dance ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2013 στο Λονδίνο, αφ’ ότου ολοκλήρωσα την μεταπτυχιακή μου έρευνα πάνω στην διδασκαλία των μαθηματικών μέσα από το χορό. Η ανταπόκριση των δασκάλων και των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνά μου τότε ήταν τόσο θετική που δεν μου άφησε περιθώρια να μην συνεχίσω. Ήταν για μένα η πρώτη απόδειξη ότι η ιδέα της σωματοποίησης των μαθηματικών μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία στην εκπαίδευση. Έκτοτε μοιραζόμαστε την παιδαγωγική μέθοδο και την  φιλοσοφία μας μέσα από σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα και κύκλους μαθημάτων που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Ζείτε κι εργάζεστε στο Λονδίνο. Ήταν επιλογή σας και γιατί;

Στο Λονδίνο ήρθα το 2011 για να κάνω μεταπτυχιακές σπουδές στην διδακτική των μαθηματικών. Ο λόγος που τότε επέλεξα το Λονδίνο ήταν γιατί ήθελα να κάνω την έρευνά μου σε ένα πανεπιστήμιο που θα είχε και παιδαγωγικό τμήμα αλλά και τμήμα χορού – αυτόν τον συνδυασμό τον βρήκα στο πανεπιστήμιο του Roehampton. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου ξεκίνησα αμέσως να δουλεύω στο χώρο της εκπαίδευσης, στήνοντας ταυτόχρονα την εταιρεία. Παρ’ όλες τις δυσκολίες που είχε το στήσιμο της εταιρείας και η προώθηση αυτής της τόσο καινούριας ιδέας, το Maths Dance αγκαλιάστηκε από το αγγλικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σε αυτό το στάδιο στόχος μας είναι να συνεργαστούμε με ακόμα περισσότερα σχολεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Προς το παρόν λοιπόν η βάση μας είναι το Λονδίνο.

 

Έχετε κάνει προσπάθειες να εφαρμοστεί η Maths Dance στην Ελλαδα; Κι αν ναι, ποια ήταν η εμπειρία σας;

Όχι, δεν έχω συνεργαστεί με σχολεία στην Ελλάδα. Αλλά, είναι μέσα στα άμεσα σχέδιά μου κι ελπίζω μέχρι το τέλος αυτής της σχολικής χρονιάς να μπορέσω να φέρω τη μέθοδο Maths Dance και στην Ελλάδα.

Ποια ήταν η πιο ενδιαφέρουσα αντιμετώπιση από κάποιο παιδί ή γονιό κατά την εφαρμογή αυτής της διδασκαλίας;

Πριν από ένα μήνα περίπου, στο τέλος ενός σεμιναρίου που έκανα σε εκπαιδευτικούς, ένας δάσκαλος με πλησίασε και πολύ συγκινημένος με ευχαρίστησε γιατί τον βοήθησα για πρώτη φορά να αποβάλλει τον φόβο του για τα μαθηματικά. Μου είπε ότι από παιδί ο φόβος αυτός τον εμπόδιζε να δει οτιδήποτε όμορφο στα μαθηματικά και τον ανάγκαζε να τα αποφεύγει. Η μειωμένη του αυτοπεποίθηση σε σχέση με τα μαθηματικά επηρέαζε και τον τρόπο που τα δίδασκε στους μαθητές του.  Μου είπε με δάκρυα στα μάτια μακάρι το μάθημα Maths Dance που είχε κάνει εκείνη την μέρα να το είχε κάνει όταν ήταν παιδί. Ήταν πολύ δυνατή η στιγμή.

Από αντιδράσεις μαθητών έχω να θυμηθώ μόνο ενθουσιασμό. Τα παιδιά είναι τόσο ανοιχτά στο διαφορετικό που ό, τι παράξενο τους έχω ζητήσει να κάνουν το κάνουν με χαρά και όρεξη. Από το να βγάζουν τα παπούτσια τους και να κάνουν μαθηματικά μέσα στην αίθουσα γυμναστικής, μέχρι το να φτιάχνουν χορογραφίες και να εξηγούν μαθηματικές έννοιες μέσα από τους χορούς τους. Όλα τα δέχονται με περιέργεια και χαρά.

Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται αυτός ο τρόπος εκμάθησης; Υπάρχει όριο ηλικίας;

Δεν υπάρχει όριο ηλικίας. Η μέθοδος Maths Dance μπορεί να εφαρμοστεί με εξίσου θετικά αποτελέσματα σε όλο το εύρος βαθμίδων εκπαίδευσης. Αυτό που βέβαια έχω παρατηρήσει είναι ότι τα παιδιά μικρής ηλικίας  (δημοτικό) γίνονται κομμάτι του μαθήματος από την πρώτη στιγμή γιατί η φαντασία τους είναι ακόμα ολοζώντανη. Αυτό που τονίζω πάντα στους εκπαιδευτικούς είναι ότι δεν πρέπει να δουν τη μέθοδο Maths Dance σαν κάτι που θα αντικαταστήσει πλήρως το παραδοσιακό μοντέλο εκπαίδευσης, αλλά σαν ένα τρόπο να εμπνευστούν και να παρουσιάσουν κάποια από τα μαθήματά τους με έναν διαφορετικό τρόπο που θα διεγείρει την φαντασία των μαθητών κι επειδή είναι σωματικός θα τους μείνει και αξέχαστος.

Στην ομιλία σας στο TEDxUoM, αναφερθήκατε και στο νέο σας project για τις γέφυρες που μπορούν να δημιουργηθούν από τα μαθηματικά προς άλλα μαθήματα. Ποια είναι η μέχρι τώρα εμπειρία σας σε αυτό;

Διαφωνώ με την κατακερμάτιση των προγραμμάτων σπουδών σε πεδία τα οποία δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Το να απομονώνουμε πεδία γνώσης  και να ενθαρρύνουμε και τα παιδιά να βλέπουν τον κόσμο μονοδιάστατα είναι αντίθετο με την πραγματικότητα και επικίνδυνο. Όπως είπα και στην ομιλία μου στο TEDxUniversityofMacedonia θυμάμαι από τα δικά μου σχολικά χρόνια ότι κάθε μάθημα ήταν ξένο με τα υπόλοιπα. Καμία σύνδεση της γεωγραφίας με την ιστορία ή τα μαθηματικά. Καμία σύνδεση της βιολογίας με τα καλλιτεχνικά ή της φυσικής με τη γυμναστική. Ο χορός δε έλειπε εντελώς από τα προγράμματα σπουδών. Δυστυχώς αυτό που έζησα εγώ σαν μαθήτρια 20 χρόνια πριν συνεχίζει να είναι η πραγματικότητα και σήμερα, παρ’ όλο που ο κόσμος κατά τ’ άλλα εξελίσσεται. Είναι σαν να αρνείται το σχολείο να συγχρονιστεί με την πραγματικότητα.

Στο project στο οποίο αναφέρθηκα στο TEDxUniversityofMacedonia καταφέραμε σε έναν κύκλο μαθημάτων να συνδιδάξουμε τα μαθηματικά με την γεωγραφία, την ιστορία, τα καλλιτεχνικά, την βιολογία, την δημιουργική γραφή και την πληροφορική. Και τα παιδιά μεταφέρονταν μεταφορικά και κυριολεκτικά από το ένα πεδίο γνώσης στο άλλο χορεύοντας. Το πρόγραμμα αποτέλεσε μία ακόμα καινοτομία της εταιρείας Maths Dance και ήταν από τις πιο όμορφες εμπειρίες μου στο χώρο της εκπαίδευσης. Ήταν η εφαρμογή του  διαθεματικού και ολιστικού μοντέλου εκπαίδευσης στο μέγιστο βαθμό. Ήταν η απόδειξη ότι αυτό για το οποίο προσπαθώ δεν είναι ανέφικτο.

Περισσότερες πληροφορίες: www.mathsdance.com, www.facebook.com/MathsDance, info@mathsdance.com, twitter.com/Maths_Dance